Błędy językowe w CV lub liście motywacyjnym
Jakość Twojego CV i listu motywacyjnego może w ciągu kilku sekund zadecydować o tym, czy zostaniesz wybrany jako kandydat. Zadbaj więc o ich atrakcyjny wygląd, ale także o poprawność pod względem treści. Bo czy będziesz pracował na budowie, czy w warsztacie lub biurze, język pozostaje ważnym czynnikiem.
Nie rób niechlujnego wrażenia, popełniając błędy ortograficzne w swoim CV lub liście motywacyjnym. Może to znacznie zmniejszyć Twoje szanse na rozmowę kwalifikacyjną. Masz wrażenie, że Twoje umiejętności językowe nie są aż tak dobre? Zleć więc korektę dokumentów znajomemu lub krewnemu, który jest silniejszy językowo.
Przyjść z opóźnieniem
Spóźnianie się nigdy nie jest dobrym pomysłem. Kiedy jesteś zaproszony na rozmowę kwalifikacyjną, zarówno online, jak i offline, ustalany jest czas, kiedy Twoi rozmówcy Cię oczekują. Bądź na miejscu w wyznaczonym czasie: trzymanie drugiej strony w oczekiwaniu jest oznaką braku szacunku. Złe pierwsze wrażenie może zrujnować Twoje szanse na zdobycie pracy.
Oczywiście zawsze może zdarzyć się coś niespodziewanego: poinformuj o tym odpowiednio wcześnie swojego rozmówcę. Masz rozmowę przez Internet? Przetestuj więc wcześniej oprogramowanie i sprzęt, które będzie używany. Masz rozmowę na żywo? Przeanalizuj wcześniej trasę dojazdu, aby móc określić jej długość. Przed wyjazdem przyjmij jakiś zapas czasu.
Nieodpowiednie ubranie
Ubranie czyni mężczyznę (lub kobietę). Niezależnie od Twojego osobistego stylu ubierania się, na rozmowę kwalifikacyjną wybierz zadbany i profesjonalny strój. Dla mężczyzn może to oznaczać założenie garnituru, ale równie dobrze sprawdzi się elegancka koszula lub sweter.
Dla kobiet może to być kostium, sukienka, spódnica lub eleganckie spodnie z koszulą. Najlepiej dostosować swój strój do firmy, w której aplikujesz. Jeżeli nie masz całkowitej pewności, nie wahaj się poprosić IMPACT o radę.
Dzwoniąca komórka
Przed rozmową kwalifikacyjną odłóż komórkę w inne miejsce i/lub ustaw ją w stan wyciszenia. Irytujące jest zakłócanie spokoju przez wibrujący lub dzwoniący telefon podczas rozmowy. Dzięki temu nie tracisz koncentracji i nie ma żadnych rozpraszaczy.
Prowadząc rozmowę online, unikaj również innych potencjalnie rozpraszających czynników, takich jak zwierzę domowe, które wskakuje ci na kolana i zaczyna szczekać, czy też twój syn lub córka wchodzący do pokoju.
Niewłaściwe przygotowanie
Podczas rozmowy kwalifikacyjnej rekruter, z którym masz rozmowę, zada Ci kilka pytań dotyczących Ciebie jako osoby, ale także Twoich ambicji i wiedzy na temat firmy, do której aplikujesz. Zostanie Ci zadany szereg pytań dotyczących tego, kim jesteś, jakie są Twoje najmocniejsze i najsłabsze strony ... Dlatego dobrze się przygotuj i zawczasu pomyśl o odpowiedniej odpowiedzi.
Zadawanie pytań
Podczas rozmowy kwalifikacyjnej nie chodzi o to, by zostać poddanym nieskończonej ilości pytań. Bez wątpienia będziesz miał kilka pytań dotyczących takich rzeczy jak praca i firma: spisz je z wyprzedzeniem i nie wahaj się zadać ich podczas rozmowy.
Zadawanie pytań pokazuje Twoje dobre przygotowanie i szczere zainteresowanie. Dostarcza również dodatkowych informacji, które pozwolą Ci określić, czy dana praca i firma Ci odpowiadają.
Odczytanie CV
Mimo że rozmowa kwalifikacyjna może być czasem nieco stresująca, zalecamy, aby po prostu zachować spokój. Poświęć trochę dodatkowego czasu, gdy jest to potrzebne i spróbuj być na luzie, jak to tylko możliwe: dobre przygotowanie pomaga.
Cokolwiek zrobisz, wykazuj się spontanicznością i nie odczytuj wszystkich informacji z CV. Znasz siebie i swoją karierę lepiej niż ktokolwiek inny: to właśnie intencją Twojego rozmówcy jest lepsze poznanie Cię jako osoby i wyjście poza słowa na kartce papieru.
Negatywna opinia o poprzednim/obecnym pracodawcy
To, że szukasz nowej pracy, nie oznacza, że musisz mówić negatywnie o poprzednim lub obecnym pracodawcy. Możesz wspomnieć o złych doświadczeniach lub powodach, dla których chcesz zmienić pracę, ale zawsze mów o firmie, w której pracujesz z szacunkiem.
Omów wszelkie przykrości w sposób neutralny: bardzo negatywne nastawienie może być niekorzystnie odebrane przez drugą stronę. Nikt nie chce zatrudnić osoby negatywnie nastawionej do świata lub pozostawionej z poczuciem frustracji, co nie pomoże atmosferze w firmie.